Akcja „Dzień Pasażera” na Dworcu Centralnym: jakie prawa mają podróżujący koleją?

Co należy się pasażerowi, gdy jego pociąg zostanie opóźniony lub odwołany? Kiedy przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie? Na te i wiele innych pytań w najbliższy piątek, 28 października, na Dworcu Centralnym w Warszawie, będą odpowiadać eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Urzędu Transportu Kolejowego oraz organizator kampanii „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!”.

- W połowie tego roku weszły w życie nowe uregulowania dotyczące praw pasażerów kolei, ustanawiające m.in. możliwość domagania się odszkodowania za opóźnienie pociągu. Dlatego postanowiliśmy zorganizować akcję, która w okresie zwiększonej częstotliwości wyjazdów przypomni pasażerom o ich prawach oraz do kogo mogą zwrócić się po bezpłatną pomoc w razie kłopotów – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Akcja odbędzie się w piątek, 28 października br., w godzinach 8.00 – 13.00. W hali głównej Dworca Centralnego w Warszawie pojawi się stoisko informacyjne. Eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Urzędu Transportu Kolejowego oraz organizatorzy kampanii prowadzonej przez Komisję Europejską „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!” będą udzielać pasażerom bezpłatnych porad i informacji . Podobna akcja zostanie przeprowadzona na Dworcu Głównym w Krakowie, gdzie przedstawiciele regionalnego oddziału Urzędu Transportu Kolejowego oraz wolontariusze Europejskiego Centrum Konsumenckiego będą wręczać podróżnym ulotki z zestawem praktycznych informacji.

Akcja na dworcu kolejowym stanowi kolejną odsłonę „Dnia Pasażera”, zorganizowanego w lipcu 2011 roku na Lotnisku Chopina w Warszawie i na krakowskich Balicach przez Sieć Europejskich Centrum Konsumenckich (ECK) przy wsparciu kampanii Komisji Europejskiej „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!”. Do zadań Sieci ECK należy m.in. informowanie pasażerów o przysługujących im prawach oraz pomoc w polubownym dochodzeniu ich praw w razie sporu z przewoźnikiem z innego kraju UE.

Porady prawne i informacje dotyczące praw pasażerów kolei w UE można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z:

- Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce pod numerem telefonu +48 55 60 118,

e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub poprzez stronę www.konsument.gov.pl.

- Urzędem Transportu Kolejowego pod numerem telefonu 22 630 19 40, e-mailem (utk@utk.gov.pl) lub odwiedzając witrynę www.utk.gov.pl

- zaglądając na stronę kampanii „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!” :

http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/13-rail.html